De beren op de horizon

De beren op de horizon

Wie met het besturen van een organisatie en met organisatieverandering te maken heeft gehad zal ongetwijfeld ervaren hebben dat de uitdaging primair intern gelegen is. Hoe krijg ik de neuzen dezelfde kant uit zodat je missie, visie en strategie tot uitvoering gebracht kunnen worden en waardoor de klanten uiteindelijk voor jou kiezen en je trouw blijven. Hoe werk je samen naar die stip op de horizon toe?

En vanuit de medewerkers gezien; hoeveel veranderingen of verandervoorstellen heb je in je werkende leven voorbij zien komen en hoeveel van die veranderingen zijn uiteindelijk succesvol doorgevoerd; hebben geleid tot het gewenste resultaat; hebben jou als medewerker ook wat opgeleverd? Hoeveel waarschuwingen zijn in de wind geslagen en bleken achteraf gegrond? Hoeveel beren heb jij op de weg gezien en zij niet?

Tussen de beren op de weg en de stip aan de horizon ligt het potentieel van je organisatie.

Kotter heeft ons geleerd dat communicatie KEY is in een veranderingsproces en hiermee urgentiebesef en draagvlak gecreëerd kan worden. Maar wat blijkt is dat dit er al lang is. Medewerkers weten wat er speelt, zien of voelen wat er mis is, beter kan of moet. Zij staan het dichtste bij de klant, met de voeten in de klei. Zij willen vooruit maar de beren staan in de weg. Jij wilt vooruit maar jullie staan tegenover elkaar. Waar blijft dan de ruimte voor verandering en groei.

Echte leiders durven te volgen. Durf jij je medewerkers te volgen, af te gaan op hun gevoel, hun oordeel en vanuit dat inzicht je organisatie te leiden? Wil je weten hoe dat werkt? We vertellen het je graag.

Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp

Contact opnemen:

Lees ook:
Scroll naar top